Saukko-laivasto

Saukko-laivasto teki ensimmäisen pyyntimatkansa Islantiin 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa. Kaukaisimmillaan laivasto pyysi kalaa Jan Mayenissä Pohjoisella jäämerellä. Sillikantojen heikentyessä Islannissa 1960-luvulla siirtyi Saukko-laivasto Norjan ja Pohjanmeren vesille.

Parin kuukauden pituiset pyyntimatkat laivasto teki kesällä ja loppusyksyisin. Tuohon aikaan silli oli usein loppunut Suomesta, joten Saukko-laivaston paluuta ja sen vaiheita seurattiin myös tiedotusvälineissä. Saukko-laivaston saapuminen sillilastin kera Röölään oli joka vuosi suuri tapahtuma, jota uutisoitiin myös valtakunnallisesti. Laivaston toiminta loppui vuonna 1975, kun Suomi ei enää uusinut kansainvälisiä kalastussopimuksiaan. Laivastoon kuului parhaimmillaan neljä Saukko-alusta.

Unto Laine

Saukko-laivaston merikapteeni Unto Laine työskenteli laivoilla vuosina 1956-1976. Merimiehen työ noina vuosikymmeninä ei ollut ihan mutkatonta eikä myöskään helppoa. Sillien pyydystäjät tekivät töitä merellä kosteissa olosuhteissa. Vaatteiden kuivattaminen oli vaikeaa ja sillien suomut lentelivät niin, että silmät ja korvat olivat suomuja täynnä. Ranteisiin ilmestyi monesti paiseita kovan työn seurauksena. Myös verkot ja nuotat tuottivat omat hankaluutensa, kuten myös aluksien heikot ominaisuudet. Matkoilla ei, yllättävää kyllä, tapahtunut suuria vahinkoja miehistölle, vaikka läheltä piti -tilanteita tapahtuikin runsaasti.

Sillinjalostusyritys Boyfoodin siirryttyä Rymättylän Röölään, ja sen tuotua silliä ensimmäisen kerran vuonna 1990, alettiin vuosittain järjestämään myös Sillimarkkinoita. Sillimarkkinat pidettiin alkukesästä Röölässä, ja ne olivat perinteinen kesätapahtuma. Markkinoilla sillilaivojen saapumista juhlitaan uuden perunan ja viihde-esiintyjien kanssa. Tapahtuma on tunnettu Turun alueella ja siihen osallistui vuosittain tuhansia ihmisiä.

Nykyään Orkla Foods Finland jatkaa hienoa silliperinnettä Suomen tunnetuimmilla ja rakastetuimmilla sillimerkeillä.

Lähde ja kuva: Röölän kylätoimikunta, tuulamaria.fi.