Lasimestarin silli on joulun klassikkoherkku

Lasimestarin silli kuuluu moneen suomalaiseen joulupöytään ja sitä on helppo valmistaa myös itse! Sillikoulun resepteistä löytyy kaksi maistuvaa vaihtoehtoa tämän klassikkoherkun valmistukseen: 5 minuutin versio Abban viiden minuutin sillifileestä sekä smetanasillistä valmistettu lasimestarin silli. Testaa vaikka molemmat!

Lasimestarin sillin lisäksi joulupöytään sopii erinomaisesti myös tämä joulusilli.

Lasimestarinsilli

5 minuutin lasimestarinsilli

Uudesta Abban viiden minuutin sillifileestä valmistat kirjaimellisesti viidessä minuutissa herkullisen, kirkasliemisen lasimestarin sillin.

Ainekset:

• 1 pkt Abba 5 min sillifile
  • 1/2 porkkana
  • 1 pieni punasipuli
  • 1 rkl raastettua piparjuurta
  • 1 laakerinlehti
  • 6 maustepippuria
  • 1/2 dl väkiviinaetikkaa
  • 1 dl vettä

Valmistusohjeet:

1. Pilko sillifileet pieniksi paloiksi. Kuori porkkana sekä sipuli ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi.
  2. Lisää sillit, sillien liemi, porkkana, sipuli, piparjuuri, laakerinlehti ja maustepippurit lasipurkkiin niin, että liemi peittää kaikki ainekset. Jos tuntuu ettei nesteen määrä riitä, niin kiehauta etikka sekä vesi keskenään, anna jäähtyä ja kaada joukkoon.
  3.  Anna lasimestarinsillin maustua jääkaapissa yön yli.

VINKKI!

Kiireisimmät voivat oikaista ja käyttää pakasteporkkana- ja sipulikuutioita. Porkkanakuutioita tarvitaan noin 30 grammaa ja sipulia 70 grammaa

Joulun helppo lasimestarin silli smetanasillistä

Abba Silliherkkua käyttämällä valmistat lasimestarin sillin täyteläisemmällä liemellä. Tämänkään herkun valmistukseen ei kulu 20 minuuttia pidempään!

Ainekset:

• 2 prk Abba Silliherkku smetanasilliä
  • 1 tl Felix Piparjuuritahnaa
  • 1/2 porkkana
  • 1 pieni punasipuli
  •  ripaus suolaa

Valmistusohjeet:

1. Sekoita kulhossa smetanasillien joukkoon piparjuuritahna, raastettu porkkana ja siivutettu punasipuli. Mausta ripauksella suolaa.
  2. Laita lasimestarin silli lasipurkkiin tai tarjoiluastiaan ja anna maustua hetki ennen tarjoilua.

lasimestarin silli

Näiden herkullisten reseptien lisäksi Sillikoulusta löytyy vielä tämä helppo lasimestarin silli -ohje. Kokeile ja valitse suosikkisi!