Sillikaviaari

Sillikaviaari on yksi suosituimmista sillistä tehtävistä ruoista. Sillikoulu halusi taittaa sen suolaisuutta ja rasvaisuutta hapokkailla hölskykurkuilla sekä sitruunankuorella. Kirjolohenmäti kruunaa tämän sillikaviaarin.
35 minutes
RUOKALAJI Alkupalat, Joulu, Juhlapöytään
ANNOSMÄÄRÄ 4

Ainesosat

• 1 pkt Ahti Perinteinen sillifilee
  • 2 keitettyä kananmunaa
  • 3 rkl hienonnettua ruohosipulia
  • 40 g kirjolohenmätiä
  • ½ sitruunan kuori
  • 1 tl maalaissinappia
  • 200 g smetanaa vatkattuna
  • ½ tl suolaa
  • mustapippuria myllystä

Hölskykurkut

• ½ tuoretta kurkkua pieninä kuutioina
  • ½ dl väkiviinaetikkaa
  • 2 rkl sokeria
  • 1 dl vettä
  • ½ tl suolaa

Ohjeet

• Liota sillifileitä kylmässä vedessä noin tunti.
  • Valmista hölskykurkut. Yhdistä etikka, sokeri, vesi ja suola kannellisessa muovirasiassa. Lisää joukkoon kurkut, sulje kansi ja hölskytä voimakkaasti. Anna maustua 15 minuuttia.
  • Leikkaa keitetyt kananmunat kuutioiksi. Kuivaa sillit huolellisesti ja pilko ne kuutioiksi. Lisää kananmunan joukkoon silli, ruohosipuli, mäti, sitruunankuori ja maalaissinappi. Nostele varovasti sekaisin. Lisää joukkoon vatkattu smetana. Nostele massa sekaisin.
  • Valuta ja kuivaa lopuksi kurkkukuutiot ja lisää joukkoon. Sekoita tasaiseksi ja anna maustua kylmässä vähintään 15 minuuttia ennen tarjoilua. Tarjoile sillikaviaari saaristolaisleivän päällä tai keitettyjen perunoiden seuralaisena.
Kokeilitko tätä reseptiä?Kokeile lisää Sillikoulun herkullisia reseptejä!