Go Back
+ servings
Pizza Napoli

Pizza Napolin salaisuus piilee rapeassa pohjassa sekä maistuvissa täytteissä. Pizzapohja kannattaa valmistaa huolella ajan kanssa, jotta koostumuksesta tulee juuri oikeanlainen. Pizza Napoli on sillin, chilin ja kapriksen maukas makuyhdistelmä, joka vie kielen mennessään.
40 minutes
RUOKALAJI Lämpimät silliruoat
ANNOSMÄÄRÄ 4

Ainesosat

Pizzapohja

• ½ kg vehnäjauhoja
  • 7 g kuivahiivaa
  • 3 dl vettä
  • 1 tl suolaa
  • 2 rkl oliiviöljyä

Tomaattikastike

• 400 g paseerattua tomaattia
  • 1 tl sokeria
  • 1 tl suolaa
  • 1 tl oreganoa
  • ½ tl mustapippuria
  • 1 tl basilikaa
  • 2 rkl oliiviöljyä

Täytteet

Ohjeet

• Valmista ensin pizzapohja. Sekoita lusikalla kulhossa keskenään jauhot, hiiva ja kädenlämpöinen vesi. Kun kaikki on sekaisin, lisää suola ja öljy. Taikinasta tulee melko kosteaa.
  • Kumoa taikina kevyesti jauhotetulle alustalle ja vaivaa sitä hellästi. Jaa taikina puoliksi. Ota taikinaa kiinni ulkokulmista, nosta hiukan ilmaan, käännä 90 astetta ja laske takaisin alas. Toista tämä muutaman kerran, älä vaivaa. Nosta ja käännä, nosta ja käännä. Taikinan tahmaisuus vähenee jokaisen kääntämisen jälkeen.
  • Öljyä kulho kevyesti ja laita taikina lepäämään siihen 15 minuutiksi. Ota taikina uudelleen alustalle ja tee nosto- ja kääntökierros kolme kertaa. Taikinan pitäisi lopussa olla kimmoisaa, ei tahmeaa. Laita taikina takaisin kulhoon, peitä tiukasti tuorekelmulla, laita jääkaappiin ja anna kohota yhden vuorokauden ajan.
  • Yhdistä kastikkeen ainekset ja sekoita tasaiseksi esimerkiksi sauvasekoittimella.
  • Jaa taikina neljään osaan ja kauli noin 5 mm:n paksuisiksi pizzoiksi. Levitä päälle tasaisesti tomaattikastiketta. Ripottele pinnalle mozzarellaraaste. Lopuksi asettele päälle tasaisesti sillit tai anjovisfileet, kaprikset, oregano ja chilihiutaleet. Paista pizzat pizzakivellä tai uunipellillä 250 °C uunissa noin 8 minuuttia.
  • Viimeistele pizza ripottelemalla päälle oliiviöljyä. Tarjoile.

Vinkki!

Voit nopeuttaa valmistamista käyttämällä valmista pizzapohjaa. Muista kuitenkin, että paras tulos syntyy valmistamalla pohja alusta alkaen itse.
Kokeilitko tätä reseptiä?Kokeile lisää Sillikoulun herkullisia reseptejä!