Uusi peruna, parsa ja silli

Uudet perunat ja silli on klassikkojen klassikko samaan tapaan kuin hollandaise kastike sopii parsalle. Sillin lisäämisellä hollandaise-kastikeen joukkoon saadaan uusia makuvaihtoehtoja esillle. Hienoin ruokaan liittyvä ajanjakso suomalaisten vuodessa on ehdottomasti kesä. Oman maan tuotteita löytyy tällöin kaupoista, toreilta ja omasta kasvimaasta. Kokeile ja ylläty, miten uudet perunat ja silli voikaan maistua ihan erilaiselta!

sillikoulu uudet perunat

Näiden tuotteiden terävimmässä kärjessä on tietysti suomalainen varhaisperuna sekä suomalainen parsa. Ja mikä olisikaan parempi kumppani näille kuin suomessa tärkeän ja pitkän historian omaava silli.

Suomalaisen varhaisperunan tuotanto kohdistuu Varsinais-Suomeen ja Turun saaristoon. Perunan osalta numerot ovat selviä, sillä esimerkiksi vuonna 2013 suomalaista varhaisperunaa tuotettiin 750 hehtaarin edestä, joista Varsinais-Suomessa oli noin 600 hehtaaria. Suurin osa suomalaisesta varhaisperunasta tuotetaan siis selkeästi Varsinais-Suomessa.

Parsa on kolmikon uusin tulokas suomalaisten lautasella. Vaikka Egyptissä parsa on tunnettu jo 5000 vuotta sitten, niin Pohjoismaihin tankoparsa on levinnyt viljelyskasviksi vasta 1700-luvulla. Ja tästäkin on tultu pitkä matka parsan nykyasemaan suomalaisten hyväksymien herkkujen joukkoon.

Suomalaisen parsan sesonki on lyhyt. Toukokuussa saamme ensimmäiset tuoreet parsat ja paras sesonki on ohi jo juhannuksena. Onneksi uuden perunan ja sillin tuottamista makuelämyksistä saamme nauttia koko kesän.

Parsa, peruna ja silli omaavat siis varsin erilaiset taustat, mutta sopivat samalle lautaselle paremmin kuin hyvin. Katso alla olevalta videolta kun Sillikoulun kokki näyttää vinkin miten tuunaat tästä kolmikosta kesän uutuusannoksen.

Ei muuta kuin herkuttelemaan sillillä muulloinkin kuin juhannuksena ja jouluna!