Silli maustaa myös liharuokaklassikoita

Silli on historiallisesti ollut tärkeässä roolissa paitsi sellaisenaan ruoka-aineena, myös ruoan maustajana. Hyvä esimerkki tästä on jo 1600-luvulla valmistettu Linnapaisti.

sillikoulu lammaspaisti

Jos nimi “Linnapaisti” on outo, saattaa Kartanopaisti olla tutumpi. Samasta, padassa haudutettavasta lihaherkusta on kuitenkin kyse. Alkujaan tätä varakkaiden juhlaruokaa tarjoiltiin linnoissa ja kartanoissa. Säästöjä on kuitenkin etsitty silloinkin ja siksipä silli sai korvata tuohon aikaan kalliin suolan. Nykyresepteissä silli on monesti korvattu anjoviksella, mutta nämähän ovat makuasioita. Tärkeintä on kuitenkin se, että tänä päivänä meillä on resepti, jossa sillin tai anjoviksen lisäys aikaansaa paitsi suolaisuutta, myös nykyään perusmauksi luokiteltavaa umamia. Tätä maustamisen ja makupaletin täydentävää tehtävää silli tekee myös tässä Sillikoulun reseptissä; Paistettua silliä ja karitsan paahtopaistia.

Toinen ja varmasti tunnetumpi sillin sekä lihan yhdistävä ruokalaji on klassinen Vorschmack. Tämän ruoan alkuperää on moni yrittänyt selvittää, mutta tarkkaa paikkaa ja aikaa ei oikein ole löytynyt. Itä-Eurooppa ja 1800-luku riittäköön meille siis alkuperän osalta. Meille suomalaisille tämän ruoan toi tutuksi marsalkka Mannerheim. Mutta tässäkin tarinassa päästään ristiriitaisiin tietoihin siitä, missä marsalkka olisi Vorschmackiin tutustunut. Yksi versio kertoo edustusmatkasta Puolan Varsovaan ja toinen tieto kertoo hoitomatkasta Odessaan Unkariin. Oli lempiruoan ensi kokemus lähtöisin mistä tahansa, niin varmaa on, että Vorschmack oli todella yksi Mannerheimin suosikeista. Esimerkiksi ravintola Savoy kehitti kuuluisan reseptin marsalkan takia. Toisin kuin Linnapaisti on Vorschmack todennäköisesti alun perin köyhänmiehen ruokaa. Lammas, silli ja sipuli, Vorschmackin perusraaka-aineet, olivat silloin arkisia tuotteita talonpojille. Nykyään Vorschmackia tarjotaan Suomessa usein alkuruokana maun ja varmasti myös Mannerheimiin liittyvän tarinan takia. Tässä vielä Sillikoulun Vorschmack-resepti tämän herkun valmistukseen.