Sillibrandade

Brandaden juuret ulottuvat noin 200 vuoden taakse Ranskaan, Espanjaan ja Italiaan. Kunkin maan keittiöt valmistavat brandadea hieman eri tavalla. Pääraaka-aineet ovat kuitenkin yleensä suolattu turska, peruna ja oliiviöljy. Sillikoulussa valmistamme brandadea tietenkin sillistä. Sillibrandade maistuu leivänpäällisenä, pääruoan lisukkeena tai alkuruokana sellaisenaan.
RUOKALAJI Silli ja leipä

• 6 palaa Ahti Perinteinen sipulisilliä
  • 250 g jauhoista perunaa kuorittuna ja paloiteltuna
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • 1 valkosipulin kynsi ohuina viipaleina
  • ½ sitruunan kuori raastettuna
  • 3 dl täysmaitoa
  • 1 tl suolaa
  • ½ dl oliiviöljyä
  • 100 g voita
  • mustapippuria rouhittuna

• Lämmitä pinnoitettu kattila tai paistokasari keskilämmölle. Lisää kattilaan oliiviöljy ja valkosipuli. Kuullota valkosipulia noin yhden minuutin ajan.
  • Lisää joukkoon perunat ja sekoita.
  • Lisää joukkoon sitruunankuori ja maito.
  • Keitä hiljalleen jatkuvasti sekoitellen, kunnes perunat ovat kypsiä. Lisää joukkoon sillinpalat ja siirrä kattila sivuun. Anna hautua 5 minuuttia.
  • Siivilöi liemi pois ja soseuta massa tasaiseksi käsivatkaimella tai perunasurvimella. Lisää joukkoon suola, oliiviöljy, voi ja mustapippuri.
  • Sekoita tasaiseksi ja nauti esimerkiksi paahdetun maalaisleivän kera. Voitele maalaisleipä ensiksi brandadella ja nosta leivän päälle vielä muutama sipulisillin pala. Viimeistele hienonnetulla ruohosipulilla.