sillikoulu sillivoileipäkakku

Sillivoileipäkakku

Voileipäkakku on taas pop! Valmista Sillikoulun silli-voileipäkakku avoversiona. Avonainen voileipäkakku on näyttävä juhlapöydän tarjottava, jossa silli ja kasvikset solmivat maukkaan liiton.
RUOKALAJI Kylmät silliruoat, Silli ja leipä

• 1 kpl pyöreä maalaisleipä
  • 1-2 dl maitoa

Tahna

• 1 dl smetanaa
  • 1 dl Felix-majoneesia
  • 1 tuubi Kallen mätitahnaa 190 g
  • 8-10 Ahti Matjessillipaloja
  • 5 kpl kirsikkatomaattia neljään osaan leikattuna
  • ½ kpl kurkku kuorittuna ja paloiteltuna
  • 1 kpl salottisipuli viipaleina (voit käyttää myös punasipulia)
  • 4 kpl viiriäisen munaa keitettynä (3 min) ja puolitettuna
  • 2 kpl retiisiä ohuina viipaleina
  • 2 oksaa tuoretta tilliä

Marinoidut sinapinsiemenet

• ½ dl sinapinsiemeniä
  • 3 rkl väkiviinaetikkaa
  • 2 rkl sokeria
  • 1 dl vettä
  • 1 tl suolaa

Marinoidut sinapinsiemenet

• Kiehauta sinapin siemenet viisi kertaa siten, että vaihdat veden ennen jokaistakiehautusta. Sekoita etikka, sokeri, vesi ja suola keskenään ja lisää joukkoon sinapinsiemenet. Anna maustua mielellään yön yli.Leikkaa maalaisleivän pohjasta noin 1 cm pois. Leikkaa noin 3 cm paksu kiekko voileipäkakun pohjaksi. Kostuta pohja kauttaaltaan maidolla, levitä päälle leivinpaperi ja anna levätä hetki.

Tahna

• Vatkaa smetana kovaksi vaahdoksi. Yhdistä majoneesi ja mätitahna. Sekoita mätitahnamajoneesija smetana varovasti yhteen ja laita massa pursotinpussiin.Pursota voileipäkakun pohjalle tahnaa kauttaaltaan. Sommittele pursotetun tahnan päälle kaikki raaka-aineet kauniisti. Viimeistele tillillä ja marinoiduilla sinapinsiemenillä.