Joulun kalapöytä – 7 helppoa ideaa

Sillit kruunaavat joulun kalapöydän. Kalapöydän suunnittelu ja valmistaminen vaativat aina oman aikansa. Työtä helpottaa, kun valmistelut aloittaa hyvissä ajoin sekä juhlaruokiin ja tarjoilujen määriin löytää sopivat vinkit ja ideat. Sillikoulun nettisivuilta löytyy valtava määrä erilaisia inspiroivia reseptejä jouluisten silliherkkujen valmistamiseen.

Jouluinen silli

Silliä pidetään kalapöydän kunkkuna. Myös tänä vuonna erilaiset silliherkut kruunaavat joulupöydän. Joulun kalapöytään kannattaa varata useita erilaisia kaloja, jotta jokainen juhlija löytää omaan makuunsa sopivat herkut. Valmiista silleistä löytyy laaja valikoima sekä vahvoja että miedompia makuja, joita kannattaa varata joulupöytään tasapuolisesti. Voimakkaat ja suolaisemmat sillit, esimerkiksi Ahti ja Vesta, sopivat vannoutuneille sillinystäville ja aikuiseen makuun, kun taas miedot sekä makeammat sillit kuten Abba ja Boy sopivat hyvin aloitteleville sillin syöjille. Moni haluaa tehdä sillinsä itse, jolloin sen voi maustaa juuri mieleisekseen ja kokeilla uusia kiinnostavia reseptejä. Oma silli valmistuu kätevästi valmiista sillifileistä ja kiireisempi voi tuunata joulupöydän herkut omaan makuun kaupan valmiista sillistä.

Silliä joulupöytään - suoraan purkista tai jouluherkkujen joukossa

Silli on herkullista sellaisenaan purkista syötynä. Kaupan valmiin sillin makuun saa kuitenkin helposti vaihtelua omilla mausteilla. Voit tuunata valmista silliä monella tapaa, kuten kokeilemalla esimerkiksi seuraavia reseptejä:

1. Jouluinen glögisilli on helppo valmistaa Abba Silliherkku Smetanasillistä ja glögitiivisteestä.
  2. Piparkakkusilli tuo hauskaa ja modernia vaihtelua joulupöytään.
  3. Perinteinen lasimestarin silli maistuu myös aloitteleville sillin syöjille, jos herkun tekee miedommasta Abba Silliherkku Smetanasta.

Sillistä saa tehtyä myös muita helppoja jouluherkkuja:
  1. Alkupaloiksi tai suolaisiksi hiukopaloiksi soveltuu juhlavat, pienet leivät. Kokeile niiden täytteeksi esimerkiksi nopeasti valmistuvaa sillimoussea.
  2. Alkuruoaksi sopivat myös hienostuneet sillileivokset, jotka maistuvat esimerkiksi kuohuviinin kera.
  3. Raikas, omenasta valmistettu sillikaviaari sopii perunoiden kanssa nautittavaksi tai sitä voi levittää vaikka joululimpun päälle.
  4. Näyttävän sillipateen voi valmistaa jo etukäteen jääkaappiin, jolloin juhlapäivään jää pelkkä koristelu.

Vaikka silli on jouluisen kalapöydän ykkönen, vaatii se myös kaveriksi muita kaloja. Sillin seuraksi sopivat hyvin savukalat, kylmäsavulohi, graavisiika, äyriäiset, katkaravut sekä erilaiset mädit. Perinteisten kirjolohen -, siian- sekä muikunmädin vaihteluksi sopii hyvin merilevästä tehty vegaaninen caviart. Tarjoile mäti punasipulin ja smetanan kera. Majoneesi-, tuorejuusto tai creme fraiche -pohjainen katkarapukimara, klassinen katkarapuleipä toast skagen sekä kuoritut katkaravut majoneesiin dipattuna ovat herkkuja, jotka maistuvat monelle. Pakastetut katkaravut kannattaa ottaa sulamaan jääkaappiin tarjoilua edeltävänä iltana. Ne kannattaa sulattaa muovilävikössä, jolloin glaseerausvesi sulaa pois ja katkaravut jäävät mehukkaiksi.

Joulun kalapöytään sopivat hyvin shampanja ja kuiva valkoviini. Alkoholittomat vaihtoehdot tulee myös huomioida, esimerkiksi vähäsokerinen glögi kanelilla, inkiväärillä ja neilikalla maustettuna on erinomainen vaihtoehto joulukalojen kaveriksi. Perinteinen kotikalja on myös mainio valinta jouluherkkujen kanssa nautittavaksi.

Hyödynnä sillipurkin koko sisältö

Joulupöydän herkkuja jää usein yli, ja niitä kannattaa hyödyntää vielä pyhien jälkeenkin. Yli jääneistä kaloista voi varioida aivan uusia herkkuja. Valmista kaloista esimerkiksi erilasia tahnoja uuniperunoiden täytteeksi, kalapiirakoita sekä lämpimiä kalakeittoja joulun kylmiin välipäiviin. Sillipurkkien pohjille jääneet kastikkeet voi yhdistää majoneesin tai smetanan kanssa ja käyttää dippinä. Kirkkaat kastikkeet sopivat hyvin vaikka janssoninkiusauksen tai lohilaatikon sekaan. Näin sillipurkin sisällön saa kulutettua kokonaisuudessaan ilman ylimääräistä hävikkiä.