Kylmät silliruoat

Helppo ja herkullinen sillikaviaari

Ruotsalainen sillikaviaari sopii monen aterian lisukkeeksi tai sellaisenaan leivän päälle levitettynä. Kätevästä Ahti Matjessillifileestä valmistat herkullisen sillikaviaarin hetkessä, helposti ja vaivattomasti. Kokeile sillikaviaaria juhlatarjoiluissa tai iltapalaleipien päällä.

Fenkolisilli

Fenkoli täydentää silliin makean ja lempeän maun. Mausteliemessä tekeytynyttä fenkolisilliä täydentää salaatin omena. Sopii myös ruisleivän päälle.Tarjoile silli salaatin kanssa tai leivänpäällisenä. Silli säilyy jääkaapissa noin 2 viikkoa.

Currysilli-wrap

Currysilli on tanskalaisten suosikki. Vastavaa tuotetta ei – ainakaan vielä – saa Suomesta. Niinpä curryinen maku tehdään itse. Currysilli-wrapit sopivat alkupalaksi, pikkusuolaiseksi, seisovaan pöytään…Vinkki: Voit halutessasi käyttää myös maustesillifileitä.

Campari-karpalosilli

Campari ja karpalot tuovat sillille makupariksi raikasta, makeaa ja hapanta. Mikä parasta, Campari-karpalosilli toimii loistavasti ympäri vuoden juhlasta juhlaan ja miksei arkenakin. Hauska vinkki myös joululahjaksi!

Saariston voileipä

Sillivoileipä on vähän enemmän kuin tavallinen voileipä ja ah, niin helppo tehdä. Maistuu illalla, kun kaipaat vähän tavallista parempaa suolapalaa.

Salaattia ja maustettua lämmintä silliä

Sillin, inkiväärin ja muiden mausteiden yhdistelmästä syntyy jännittävä pikkusuolainen. Huomaathan, että pinjansiemenet saattavat palaa yllättäen, jos niitä paahtaa liian kauan!Tarjoile salaatti täysjyväleivän kanssa sen ollessa vielä lämmin.

Savustettu sillifilee

Savustettu sillifilee on maukas silli erilaiseen ruoanlaittoon. Kokeile rohkeasti Sillikoulun erilaisiin resepteihin normaalin sillin sijasta savustettua silliä. Savustettu sillifilee maistuu myös sellaisenaan perunoiden kera. Muista liottaa sillifileitä kylmässä vedessä tai maidossa ennen käyttöä, jotta suolaisuus laimenee.

Silli-fenkolipannarit

Hellapoliisin ideoimalla ohjeella valmistat Ahti -sillillä ja fenkolilla maustetut pikkupannarit illanistujaisiin tai evääksi. Pieniin suupalan kokoisiin vuokiin valmistettuna ne maistuvat smetana- tai creme fraiche nokareen kanssa alkupalapöydässä tai pikkusuolaisen nälkään.Vuoan koosta riippuen pannareita valmistuu 24 – 48 kpl.

Sillibrunssi

Tässä herkkuja todelliseen brunssihetkeen, makeaa tietenkään unohtamatta. Tämä brunssi on todellisen sillinrakastajan unelma! Tarjoile sillibrunssi ihanan sillisenä tai osana suurempaa brunssikokonaisuutta.

Sillikaviaari

Sillikaviaari on yksi suosituimmista sillistä tehtävistä ruoista. Sillikoulu halusi taittaa sen suolaisuutta ja rasvaisuutta hapokkailla hölskykurkuilla sekä sitruunankuorella. Kirjolohenmäti kruunaa tämän sillikaviaarin.