Savustettu sillifilee

Savustettu sillifilee on maukas silli erilaiseen ruoanlaittoon. Kokeile rohkeasti Sillikoulun erilaisiin resepteihin normaalin sillin sijasta savustettua silliä. Savustettu sillifilee maistuu myös sellaisenaan perunoiden kera. Muista liottaa sillifileitä kylmässä vedessä tai maidossa ennen käyttöä, jotta suolaisuus laimenee.
RUOKALAJI Kylmät silliruoat, Lämpimät silliruoat

Equipment

• 1 savustuspussi

Liotukseen

•  1 litra maitoa tai 3 litraa vettä

• Ota sillit pussista ja liota niitä kylmässä vedessä tai maidossa noin 3 - 4 tuntia. Vaihda neste kahdesti.
  • Kuivaa sillit hyvin talouspaperilla ja anna niiden olla huoneenlämmössä noin 30 minuuttia ennen savustusta.
  • Laita sillit savustuspussiin ja savusta pussin ohjeiden mukaisesti joko uunissa tai grillissä noin 15 - 20 minuuttia. Anna sillien levätä hetki ennen käyttöä.
  • Käytä savustettua silliä perunamuusin joukossa, erilaisissa täytteissä, leivonnassa tai sellaisenaan perunoiden, juuresten sekä voin kera.

Vinkki!

Voit myös savustaa sillit savustuspöntössä leppäsavulla.